november 26, 2016 Searchadmin

Säljbudget

Pengar budget

Säljbudget

Säljbudgeten är inte ett ett mål det är ett krav på säljaren. Sätter man inte sin budget så har man misslyckats med sin uppgift som säljare. Budgeten skall täcka de utgifter en säljare medför.

Säljbudgeten är matematiskt uträknad och kan vara svår att förstå som en samlad summa. Jag arbetar självklart med månadsbudget samt årsbudget. Men detta är budgetar som man måste bryta ner för ett dom skall vara realistiska. Här kommer ett räkneexempel. Låt oss säga att en säljare har en månadsbudget på 200.000 kronor och i första anblick kan det kännas högt för en ny säljare men när man bryter ner den på dags basis blir det mycket enklare ett greppa. Vi har 20 arbetsdagar på en månad det blir då 10.000 kr som man skall sälja om dagen. Men säljer man ex. 4 webbsidor för ex. 50.000 kr styck behöver du endast göra en affär i veckan.

Om man nu gör 4 affärer på 50.000 kr styck så har du 16 dagar kvar att sälja på men redan satt din budget.

Bryter man ned dags budgeten på 10.000 kronor på sina 4 arbetspass under en dag behöver du endast sälja för 2.500 kr per pass.

Sedan finns det även möjlighet att sikta mycket högre än 200.000 kr som man har som sin budget och dådet tar oss till något som kallas säljmål. 

Säljmål är vad man skall sikta emot inte sin budget den skall man bara göra. den äter lika självklar som att man kommer i tid till jobbet. låt oss säga att man har en Säljbudget på 200.000 kr men ett mål på 300.000. lyckas man nå målet skall detta belönas rikligt för det är här bolaget tjänar pengar.

För att säljarna skall överlevare så använder sig säljbolagen av olika säljtävlingar, bonussystem och liknande.

Summan

Här är det inte summan på bonusen eller priserna i säljtävlingar som är det avgörande. Har man en framgångsrik säljavdelning så är det vinnarskallar man arbetar med. Där är det prestigen som oftast är viktigast. vinnare vill vinna. Och som en gammal chef till mig ofta sa. det är bara nollor som nollan.

HÖR AV DIG

Så kan vi ta en kopp kaffe och se över hur jag skulle kunna hjälpa dig lyckas på nätet. Om du inte redan valt att ta kontakt via de sociala kanalerna så fyll i formuläret